Op 27 maart 2024 brachten Statenleden een werkbezoek aan Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Namens CDA Zuid-Holland werden Statenleden Tea Both en Bas Nootenboom geïnformeerd over de huidige situatie en de toekomstplannen van de luchthaven.
Met jaarlijks 56.480 vliegbewegingen (totaal starts en landingen) en 156.435 meldingen over geluidsoverlast is er reden om je als Statenlid goed te laten informeren.
De Gemeentelijke Luchthaven Rotterdam werd in 1956 geopend en in 1990 overgenomen door Schiphol. In de volksmond staat de luchthaven bekend naar de polder waar deze is gevestigd: Zestienhoven. Dat is echter nooit de formele naam geweest.
RTHA heeft een vergunning om als vliegveld te dienen. In deze vergunning is sinds 2009 'ruimte' voor 849 nachtvluchten (tussen 23:00 en 07:00 uur) per jaar. Deze nachtvluchten zijn exclusief de nachtvluchten voor de traumahelikopter. RTHA is overloopluchthaven voor Schiphol. Dat houdt in dat in het geval een vliegtuig om welke reden dan ook niet kan landen op Schiphol, er uitgeweken wordt naar RTHA. Er vertrekken en landen jaarlijks 6.310 zakenvluchten, 16.530 commerciële vluchten, 5.780 hulpdienstvluchten en 27.860 'overige vluchten'. Onder deze overige vluchten vallen de vluchten van de vliegclubs en de Skydive club 'The flying Dutchmen'.
Het aantal vliegbewegingen is in de afgelopen 10 jaar vrijwel gelijk gebleven, evenals het gebruik van de geluidsruimte. Echter: het aantal meldingen over geluidsoverlast is ten opzichte van 2014 met 2.000% gestegen van 7.269 naar 156.435 meldingen. Een vertegenwoordiging van omwonenden praat regelmatig met de luchthaven directie over deze meldingen en hoe overlast kan worden voorkomen.
Momenteel loopt de procedure om te komen tot een luchthavenbesluit. De huidige vergunning wordt dan omgezet in een formeel besluit. Een luchthavenbesluit bepaalt de locatie van de luchthaven, de grootte en ligging van de startbaan, de openingstijden en nachtregime en de omvang van de operatie (aantal vluchten en/of jaarvolume geluid).
RTHA streeft er naar om in 2030 energiepositief en emissievrij te zijn. Dit doen ze door opwek van duurzame energie (een zonnepark van 1,4 MWp), Elektrificatie van de afhandelingen (bussen en stroom voor vliegtuigen die stil staan), energiezuinige gebouwen en fossielvrije brandstof.
RTHA zet samen met partners (zoals de provincie Zuid-Holland) volop in op groene waterstof als energie in de luchtvaartsector. Dit past in het streven om in 2050 de luchtvaartindustrie volledig fossielvrij te kunnen laten vliegen.
Reactie plaatsen
Reacties